Aktualna liczba miejsc wyróżnionych Znaczkiem Turystycznym w Polsce: 1385
Na dzień dzisiejszy w Polsce 1385!

No. 50153 Kolekcjonera No.153 Polskie transatlantyki - SS Pułaski


Kolekcjonerskie

Obrázek č. 1, Kolekcjonerskie Znaczki Turystyczne, No. 50153 Kolekcjonera No.153 Polskie transatlantyki - SS Pułaski

SS Pułaski - jeden z trzech pierwszych transatlantyków pływających pod polską banderą. Zbudowany w szkockim mieście Glasgow, w stoczni Barclay, Curle & Co, został zwodowany w 1912 r. pod nazwą „Car”. Początkowo pływał dla rosyjskiego przedsiębiorstwa żeglugowego, pomiędzy Lipawą i Nowym Jorkiem. W 1917 r. został przekazany brytyjskiemu rządowi, który eksploatował go, przewożąc rannych i jeńców. W 1921 r. statek sprzedano do Danii, gdzie zmieniono jego nazwę na „Estonia”. W 1930 r. przeszedł pod polską banderę i pod nazwą „Pułaski” pływał dla Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego (od 1934 roku Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe), na linii nowojorskiej. Został przeznaczony na złomowanie w 1940 r., jednak w razie konfliktu z Niemcami w planach było jego zatopienie u wejścia do portu w Gdyni. Tak się jednak nie stało, gdyż w ostatnich dniach sierpnia 1939 roku „Pułaski” wyruszył do Wielkiej Brytanii, skąd po wybuchu II wojny światowej służył jako statek transportowiec. W służbie wojennej uczestniczył m.in. w ucieczce z portu w Konakri, gdzie był internowany przez władze francuskie oraz w eksplozji statku „Fort Stikine”, na której skutek zniszczono 9 statków i zginęło 1500 osób. Na „Pułaskim” odnotowano jedynie pęknięte lustro i rozbitą umywalkę. Rok po zakończeniu wojny został przekazany brytyjskiemu ministerstwu transportu, gdzie pod nazwą „Empire Penryn” służył jako statek transportowy, aż do 1949 r., kiedy to został oddany na złom.


Miejsca sprzedaży:
> Znaczek do otrzymania drogą korespondencyjną wg zasad gry kolekcjonerskiej (web)









*) pola obowiązkowe