Weekend to wymarzony moment by napisać słów kilka o naszej nowej stronie internetowej, która pojawiła się w pierwszy dzień wakacji. Prace nad tą stroną trwały od dawna, a zaczęło się niewinnie od tego, że kiedyś zapragnęliśmy mieć funkcjonalności zbliżone do tych na czeskiej stronie, a potem także możliwość dodawania do kolekcji znaczków z innych państw. Później pojawiła się aplikacja na telefony i urządzenia mobilne i zaczęły się problemy z synchronizacją danych pomiędzy poszczególnymi narzędziami i stronami. Pod koniec ubiegłego roku zakasaliśmy rękawy i w zestawie kilku osób obeznanych w sprawach informatycznych usiedliśmy wspólnie i rozpoczęliśmy budowę nowej strony od stworzenia ogólnych założeń, wypisania oczekiwań i przygotowania wszystkiego dla programistów. Zima minęła na powolnych konsultacjach ze specjalistami, którzy przenosili dane i w międzyczasie wprowadzali poprawki uwzględniając nasze uwagi.

W maju otrzymaliśmy stronę gotową do testowania i tak też uczyniliśmy wprowadzając kolejne poprawki. Pod koniec czerwca strona była niemal gotowa. Piszemy niemal, bo pewnych rzeczy najzwyczajniej w świecie nie udało się wcześniej przewidzieć i musiały one wypłynąć przy okazji uruchomienia nowej strony. Na szczęście wdrożenie strony miało miejsce w nocy, w związku z tym nie odbiło się to szczególnie na Was turystach, którzy na co dzień ze strony korzystacie. Dzisiaj gdy strona działa 3 tygodnie większość z Was już się do niej przyzwyczaiła. Mimo wszystko jednak, zarówno stałym bywalcom strony jak i tym z krótszym stażem, chcielibyśmy przedstawić kilka wskazówek, jak poruszać się po naszym serwisie. Materiał podzieliliśmy na części by po kolei możliwie przystępnym językiem opisać poszczególne możliwości jakie daje nasza nowa strona. Czyli zaczynamy.

Część I – Logowanie i ustawienia konta

Logowanie

Odnośnie logowania pisaliśmy już w jednym z wcześniejszych komunikatów. Każdy otrzymał tymczasowe hasło do logowania i poza kilkoma przypadkami nie odnotowaliśmy większych problemów. Jeśli jednak ktoś z użytkowników strony nadal nie może się na nią zalogować to w pierwszej kolejności powinien skorzystać z linku "zapomniane hasło" w panelu logowania. System wyśle nowe hasło na wskazany adres e-mail (musimy pamiętać jaki adres został użyty do założenia konta) i wówczas już sami możemy się zalogować tymczasowym hasłem, które możemy zmienić w ustawieniach konta. Jeśli jednak mimo wszystko nadal występują problemy z logowaniem to prosimy o kontakt z obsługą strony (web@znaczki-turystyczne.pl).

Uwaga. Strona internetowa i forum to jakby dwa oddzielne byty, które nie są ze sobą zsynchronizowane (nie pozwala na to technologia), w związku z tym na forum logujemy się osobno. Osoby, które już posiadają konto na forum używają danych jak do tej pory, natomiast nowych użytkowników zachęcamy do zakładania kont o takich samych loginach jak na stronie (tak by nie robić zamieszania). I tu podobnie jak w przypadku strony, wszelkie problemy można zgłaszać do obsługi strony.

Ustawienia konta

Jeśli już się zalogowaliśmy to warto nieco więcej czasu poświęcić na ustawienia własnego profilu. Nowy mechanizm strony przewiduje kilka nowych funkcjonalności, w związku z tym warto dokładnie przemyśleć to jakie dane i gdzie będą się pojawiały. Po zalogowaniu pojawia się panel użytkownika gdzie klikamy na link "mój profil". W górnej części ekranu pojawia się część z suwakami za pomocą których określamy jakie znaczki zbieramy.

Nieco niżej znajdują się formularze z ogólnymi informacjami o użytkownikach i tu pozostaniemy dłużej. Do logowania potrzebne nam jest jedynie hasło i adres e-mail, w związku z tym dane personalne nie są w pełni wymagane, ale warto je wpisać byśmy my mogli Was zidentyfikować w razie problemów z kontem czy podczas dodawania znaczków w rankingu kolekcjonerów. Ponadto na naszą uwagę zasługują jeszcze pola "Pseudonim" i "Nazwa wyświetlana w rankingu". Pierwsze z pól to pole przewidziane do identyfikacji Waszych wpisów w formularzach widocznych na karcie znaczka. Jeśli pole "Pseudonim" w swoim profilu wypełnicie, wówczas nazwa ta będzie automatycznie dodawana do Waszych wpisów. Jeśli natomiast pole pseudonim zostawicie puste, do wpisów w kartach znaczków będą pobierane dane z pól "Imię i nazwisko".

Jeśli zaś chodzi o pole "Nazwa wyświetlana w rankingu", to docelowo będzie ono wykorzystywane do wyświetlania Waszych danych w "Rankingu zdobywców Znaczków Kolekcjonera", który obecnie jest tworzony ręcznie, ale docelowo będzie generowany automatycznie, właśnie na podstawie danych jakie wprowadzicie w tym polu. I tutaj sugerujemy by podawać dwa rodzaje danych, tak jak jest obecnie: po pierwsze imię, a po drugie miejscowość, z której jesteście, czyli np. Andrzej z Wąchocka lub Andrzej i Teresa z Wąchocka, ewentualnie jeśli ktoś chce może napisać także nazwisko np. Andrzej Nowak z Wąchocka.

Ikonka

W ustawieniach profilu jest jeszcze ikonka, zamiast której można do naszego profilu wstawić własny obrazek (avatar). Wystarczy kliknąć "przeglądaj", wybrać odpowiedni plik z własnego dysku i już mamy własny avatar.

I na tym zakończymy pierwszą część cyklu. Zapraszamy do zrobienia porządków w swoich profilach.

...c.d.n.