
No. 1375 Dyspozytornia bramowa w Gnieźnie
Dyspozytornia lokomotywowni w Gnieźnie jest unikatowym obiektem kolejowym w skali całego kraju. Budowę dyspozytorni rozpoczęto w 1941 r., a zakończono w 1942 r. Dyspozytornia zrealizowana została tylko w jednym egzemplarzu. Jej unikalny charakter związany jest ze specyficzną budową lokomotywowni, gdzie z powodu braku miejsca postanowiono wznieść dyspozytornię ponad torami, umożliwiając przejazd pod nią. Budynek dyspozytorni składa się z głowicy wspartej na ceglanych słupach i podłużnej części mieszczącej klatkę schodową. Ponad nimi znajduje się żelbetowy ruszt, na którym wsparto ceglane pomieszczenie dyspozytora. Dyspozytornia umożliwiała przejazd pod nią jednocześnie trzech lokomotyw (jedna pośrodku i dwie po zewnętrznej części podpór i klatki schodowej). Budowla pełniła swoje funkcje do przełomu XX i XXI wieku i od tego czasu pozostała nieużywana.