Wczoraj zachęcaliśmy do górskich wędrówek w Górach Bardzkich, a dzisiaj zmieniamy miejscówkę i rodzaj aktywności, zapraszając wszystkich do przemierzania Żelaznego Szlaku Rowerowego w okolicach Jastrzębia-Zdroju.

Szlak swoją nazwę zawdzięcza linii kolejowej, której śladem poprowadzono część ścieżki rowerowej. Po kolejowym nasypie wygodną drogą można tu przejechać kilkanaście kilometrów, reszta trasy przebiega drogami lokalnymi o małym natężeniu ruchu. Najważniejsze jednak jest to, że szlak ten pozwala poznać lokalne atrakcje turystyczne, w większości mało znane, a niezwykle interesujące. Dla przykładu, po czeskiej stronie granicy w kilku miejscach w okolicach Karviny,  zdobyć można znaczki turystyczne. Turystycznych atrakcji na pewno tutaj nie zabraknie, a z pewnością ciekawie i aktywnie spędzicie czas.

Jeśli chodzi o prezentowany dzisiaj znaczek, to zdobędziecie go w Jastrzębiu-Zdroju w tamtejszym oddziale PTTK, jednak dopiero po 20 padziernika 2021 r. Pamiętajcie, że wybierając się w te strony warto dokładnie sprawdzić miejsce sprzedaży znaczków i na wszelki wypadek spisać sobie numer kontaktowy do przedstawiciela PTTK. Unikniecie dzięki temu rozczarowania i więcej czasu będziecie mogli spędzić na dwóch kółkach. Zapraszamy zatem na Żelazny Szlak Rowerowy.

ŻELAZNY SZLAK ROWEROWY No. 1109

Jak podają twórcy tego szlaku, pomysł na Żelazny Szlak Rowerowy, zrodził się z chęci wykorzystania wyłączonych z użytkowania linii kolejowych, a problem, jaki stanowiły nieużytkowane, zdegradowane linie kolejowe, zmieniono w transgraniczny produkt turystyczny typu Greenways. Unikatowa pętla Szlaku, łączy partnerstwo pięciu gmin i miast po obu stronach granicy – po polskiej stronie przebiega przez teren Jastrzębia-Zdroju, Zebrzydowic i Godowa, a po stronie czeskiej Karwiny i Piotrowic k. Karwiny, zaś do wyboru są dwie pętle: główna o długości 55 km i alternatywna, licząca 42 km. Głównym celem projektu jest stworzenie transgranicznego produktu turystycznego, udostępniającego bogate dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe pogranicza, opartego na partnerstwie pięciu samorządów lokalnych w ramach Euroregionu Śląsk Cieszyński. Historycznie, zrealizowany produkt turystyczny, nawiązuje do tradycji C. K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda od połowy XIX w. łączącej Wiedeń z Krakowem.