Wczoraj przedstawialiśmy ZO z Barda i dziś również mamy dla Was znaczkową nowość z tego miasteczka. Ale tym razem nie jest to znaczek o tematyce sakralnej, a kolejowej, bo kolej to wielka pasja Ojca Leszka, który jest inicjatorem powstania również tego znaczka. Zresztą wiemy dobrze, że miłośników kolei w gronie znaczkomaniaków jest więcej i już widzimy ich uśmiechy na wieść o nowym znaczku okolicznościowym, w dodatku z wizerunkiem lokomotywy EP07.

Znaczek ma za zadanie upamiętnić przypadającą w tym roku 115. rocznicę istnienia przystanku kolejowego w Bardzie, ale mamy nadzieję, że skłoni Was on do tego, aby nieco dokładniej poznać tę kolejową część miasta, zerknąć na zabudowę stacyjną, przyjrzeć się kładce czy położonemu w pobliżu tunelowi. Zresztą przeczytajcie poniższy opis, który będzie przyczynkiem do lepszego poznania tego miejsca.

Znaczek czeka już na Was w Bardzie w sklepiku klasztornym, razem z kilkunastoma innymi krążkami, zarówno okolicznościowymi jak i numerycznymi. 

ZO - 115 LAT PRZYSTANKU KOLEJOWEGO BARDO ŚLĄSKIE

Przystanek kolejowy Bardo Śląskie leży na linii kolejowej nr 276 Wrocław – Międzylesie. Linię tę budowano etapami w latach 1871 – 1875. Do Barda kolej dotarła w 1872 r. Stację wybudowano w Przyłęku obecnie Bardo Przyłęk (do 1945 r. nazwa Wartha Frankenberg). W Bardzie przez dwa lata budowano tunel kolejowy, więc pociągi z Wrocławia dojeżdżały tylko do stacji Bardo Przyłęk. Pierwszy pociąg próbny przejechał przez Bardo do Kłodzka 16.08.1873 r. Jednak dopiero od 1874 r. regularnie zaczęły jeździć pociągi najpierw do Kłodzka, a później do Międzylesia. Ponieważ stacja kolejowa Bardo Przyłęk jest znacznie oddalona od centrum Barda, dla wygody mieszkańców, turystów i pielgrzymów przybywających do sanktuarium Matki Bożej Bardzkiej w 1905 roku wybudowano przystanek kolejowy Bardo Śląskie. Duży wkład, również finansowy w budowę tego przystanku mieli kustosze sanktuarium czyli zgromadzenie redemptorystów. Do dziś zachowały się przedwojenne drewniane wiaty, zabytkowa kładka nad torami oraz budynki stacyjne. W roku 2020 r., w 115. rocznicę powstania tego przystanku trwa gruntowny remont zabytkowych wiat peronowych. Z tego przystanku kolejowego można dojechać bezpośrednio do Poznania, Zielonej Góry, Gliwic, Warszawy, Kudowy Zdr. i Pragi, a niebawem również do Olsztyna i Gdyni.