633To jedna z premier, która swoje musiała odczekać, ale zupełnie niespodziewanie dzisiaj okazało się, że znaczek jest już dostępny w sprzedaży, więc spieszymy, by Was o tym poinformować.  

Tym razem kolejny znaczek w okolicach Lublina i temat, który jak wiemy interesuje wielu znaczkomaniaków czyli kolej.

Zachęcamy zatem do zapoznania się z opisem Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej, a na pewno znajdziecie tam wiele ciekawych informacji, o których być może nie mieliście pojęcia. A jeśłi chcecie wiedzieć więcej i zobaczyć kolejkę na własne oczy to koniecznie musicie tu przyjechać. Zapraszamy.

NADWIŚLAŃSKA KOLEJKA WĄSKOTOROWA W KARCZMISKACH  No. 633

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa powstała w 1892 r. Inicjatorem jej budowy był miejscowy ziemianin i przemysłowiec. Posiadał on m.in. cukrownię Zagłoba, dlatego też pierwsza linia kolejki powstała właśnie do cukrowni. W pierwszych latach prowizoryczna kolejka, z drewnianymi szynami, po których wagoniki ciągnęły zaprzęgi konne, kursowała od folwarku Polanówka do cukrowni. Na początku XX wieku powstała kolej żelazna, choć niektóre odcinki jeszcze przez kilka lat obsługiwano trakcją konną. Pierwsze parowozy zakupiono w 1912 roku. Czasy I i II wojny światowej to okres dużej destrukcji kolejki, dopiero po wojnie PKP przejęły tutejsze trasy i obok ruchu towarowego wprowadzono przewozy pasażerskie. W końcu lat 60. XX wieku nastąpił gwałtowny wzrost przewozów towarowych. W 1968 roku do obsługi kolei wprowadzono pierwsze lokomotywy Lxd2 co było początkiem końca trakcji parowej. Ostatni parowóz PX48 wycofano w 1980 roku, a w obliczu wciąż rosnących strat w 2001 roku całkowicie zaprzestano ruchu kolejowego. Obecnie właścicielem kolejki jest Powiat Opolski, a licząca ponad 50 km linia kolejki jest unikatową atrakcją turystyczną w województwie, przebiegającą przez najbardziej atrakcyjne miejsca tej części lubelszczyzny.