Od kilku dni mamy kwiecień i najwyższy czas na pierwszą znaczkową nowość tego miesiąca. Tym razem nowy znaczek pojawi się na północnym zachodzie kraju, a dokładniej w Koszalinie, gdzie swój początek ma trasa kolei wąskotorowej, istniejącej od 125 lat.

O historii Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, której ten znaczek dotyczy, przeczytacie w poniższym opisie. Dziś natomiast mamy dla Was garść innych niezwykle cennych danych, dzięki którym przyjemniejsze stanie się zdobywanie prezentowanego znaczka.

Najważniejsza informacja jest taka, że znaczek w sprzedaży dostępny będzie od wtorku 11 kwietnia. Sezon turystyczny i ruch kolejki rozpocznie się w czerwcu i potrwa do września. Znaczki zdobędziecie w dniach kursowania pociągów w  kasie biletowej kolejki wąskotorowej, a poza sezonem także w biurze mieszczącym się w budynku lokomotywowni. UWAGA! W drugim przypadku wymagany jest wcześniejszy kontakt telefoniczny z obsługą biura (tel. 601 154 937).

Wyżej wymienione punkty sprzedaży znaczków znajdziecie na podstronie poświęconej nowemu znaczkowi. Tam też znajdziecie linki do stron internetowych, na których sprawdzicie rozkład jazdy kolejki i wiele innych przydatnych informacji.

Zachęcamy zatem do odwiedzania Koszalina i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, szczególnie w sezonie, kiedy będziecie mogli zwiedzić okolicę z pokładu wąskotorowego taboru. Czekamy na Wasze relacje i zdjęcia kolejki wraz ze zdobytym znaczkiem.

KOSZALIŃSKA KOLEJ WĄSKOTOROWA No. 1222

Pierwszy pociąg wąskotorowy wyruszył z Koszalina 1 listopada 1898 r. W kolejnych latach kolej przeżywała gwałtowny rozwój, przerwany przez działania wojenne i rozkradzenie torowiska wraz z taborem przez Armię Czerwoną. Po wojnie odbudowano Koszalińską Kolej Wąskotorową, którą można było dojechać do Kołobrzegu, Rewala lub nad Zalew Szczeciński. Od lat 80` XX w. ruch kolejowy malał i ostatecznie Koszalińska Kolej Wąskotorowa została zamknięta 1 października 2001 r. Nowy rozdział w funkcjonowaniu kolei rozpoczyna się 7 listopada 2005 r. kiedy zostało powołane Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, którego celem jest odbudowa i przekształcenie wąskotorówki w atrakcję turystyczną regionu. Po odbudowie torów i transporcie taboru uruchomiono regularny ruch turystyczny do Manowa, zarazem rozpoczynając odbudowę rozkradzionego odcinka leśnego do Rosnowa. Od 2016 r. pociągi docierają niemal na plażę nad jezioro w Rosnowie. W 2021 r. została ukończona naprawa parowozu Px48-3901, który po naprawie otrzymał imię Zosia i kursuje w sezonie letnim.