W południowej części stacji kolejowej w Gnieźnie znajduje się wiele interesujących obiektów i jeden z nich mieliście okazję poznać kilka tygodni temu. Dziś pora na drugą budowlę, która w czasach swojej świetności mieściła pomieszczenia dyspozytora lokomotywowni. Budynek jest o tyle ciekawy, że zbudowany został ponad torami, umożliwiając tym samym przejazd pod nim pociągów. Zresztą jego wyjątkowośc wynika jeszcze z innych faktów, o których dowiecie się czytajac opis znaczka.   

Znaczek od dzisiaj możecie zakupić na terenie Parowozowni Gniezno i tak się składa, że akurat w ten weekend 12 i 13 lipca parowozownia obchodzi swoje 150-lecie. Macie więc doskonałą okazję, aby zwiedzić ten kompleks i przy okazji zdobyć najnowszy znaczek turystyczny. Jeśli więc jesteście zainteresowani takim spędzeniem weekendu, to koniecznie odwiedzajcie media społecznościowe Parowozowni Gniezno, gdzie znajdziecie konkretne informacje o imprezie i przygotowanych atrakcjach. Zapraszamy zatem do Gniezna.

DYSPOZYTORNIA BRAMOWA W GNIEŹNIE No. 1375

Dyspozytornia lokomotywowni w Gnieźnie jest unikatowym obiektem kolejowym w skali całego kraju. Budowę dyspozytorni rozpoczęto w 1941 r., a zakończono w 1942 r. Dyspozytornia zrealizowana została tylko w jednym egzemplarzu. Jej unikalny charakter związany jest ze specyficzną budową lokomotywowni, gdzie z powodu braku miejsca postanowiono wznieść dyspozytornię ponad torami, umożliwiając przejazd pod nią. Budynek dyspozytorni składa się z głowicy wspartej na ceglanych słupach i podłużnej części mieszczącej klatkę schodową. Ponad nimi znajduje się żelbetowy ruszt, na którym wsparto ceglane pomieszczenie dyspozytora. Dyspozytornia umożliwiała przejazd pod nią jednocześnie trzech lokomotyw (jedna pośrodku i dwie po zewnętrznej części podpór i klatki schodowej). Budowla pełniła swoje funkcje do przełomu XX i XXI wieku i od tego czasu pozostała nieużywana.