770Po wczorajszej premierze znaczka w Kaliszu pora na kolejną nowość, tym razem z Nowych Skalmierzyc.

Kto był w tym mieście, ten zapewne widział monumentalny budynek dworca kolejowego, który nieco ponad sto lat temu był dworcem granicznym i jednym z najokazalszych dworców ówczesnej Europy. Kto tego obiektu jeszcze nie miał okazji zobaczyć, właśnie ma ku temu kolejny pretekst.

Znaczek jest już dostępny w sprzedaży. Zapraszamy do zwiedzania Nowych Sklamierzyc, a jeśli chcecie się dowiedzieć czegoś więcej o dworcu to zachęcamy do lektury poniższego opisu.

BUDYNEK DWORCA CELNEGO W NOWYCH SKALMIERZYCACH  No. 770

Dworzec kolejowy w Nowych Skalmierzycach jest jego wizytówką i perłą architektoniczną. Zaliczany do grona najpiękniejszych dworców w Polsce zachwyca ilością detali i kunsztem wykonania. Monumentalny dworzec w neogotyckim stylu zaprojektowany został przez Fridricha Bluncka jako dworzec graniczny, symbol pruskiej potęgi, wzniesiony w ciągu zaledwie 11 miesięcy. Uruchomiono go w 1906 roku, dziesięć lat po otwarciu pierwszego skalmierzyckiego dworca. Perony po jego jednej stronie przeznaczone były do obsługi pociągów niemieckich, po drugiej – do rosyjskich. Na dworcu mieściły się m.in. restauracja, dwie poczekalnie, jedna dla pasażerów I i II klasy oraz druga dla podróżnych III i IV klasy, sala odpraw celnych, kasy biletowe, pokoje gościnne i apartamenty książęce. Podwójny dworzec funkcjonował bardzo krótko, swe strategiczne znaczenie zaczął tracić z chwilą wybuchu I wojny światowej. W okresie międzywojennym wnętrze dworca przebudowano urządzając w nim przestrzeń biurową i hale fabryczno-magazynowe. W latach 50. pomieszczenia górnych kondygnacji zaadaptowano na świetlicę oraz siedzibę licznych organizacji. W latach 90., w związku z upadkiem transportu kolejowego, dworzec obsługiwał coraz mniejszą ilość pociągów i zaczął niszczeć. Ratunkiem dla powstrzymania tego procesu stało się przejęcie obiektu w 2015 roku przez samorząd Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce, który czyni starania, by przywrócić mu dawny blask.