KUPONY I ZASADY GRY KOLEKCJONERSKIEJ

kuponyNa początku roku postanowiliśmy nieco szerzej opisać karteczkę, która przymocowana jest do znaczka turystycznego. Na samym jej dole znajduje się kupon, o którym więcej dowiecie się z dzisiejszego materiału.

Jak widzicie staramy się reagować na Wasze potrzeby, a ostatnio jedną z nich jest konieczność ponownego przypomnienia zasad gry kolekcjonerskiej. Oczywiście zasady te opisaliśmy już dawno temu, a dostępne są pod trzecią pozycją lewego menu. Niestety mimo wszystko mało kto tam zagląda, a później jest wielce rozczarowany gdy zwracamy przesłane do nas kupony.

Zapraszamy zatem do przeczytania poniższego artykułu szczególnie uważnie, a na pewno przyda się zdobyta w ten sposób wiedza.

Jak zapewne zauważyliście kupony umieszczone na karteczce posiadają różne kolory. W ten sposób określona jest przynależność danego kuponu do odpowiedniego państwa biorącego udział w grze kolekcjonerskiej. Kolory te odpowiadają flagom poszczególnych państw i pierwsza zasada jest taka, że nie mieszamy ich ze sobą.

Dzisiaj skupimy się nad naszymi polskimi znaczkami i kuponami, a jeśli tak to pod uwagę bierzemy tylko te, które mają biało - czerwoną barwę. Jak zapewne zauważyliście na naszych znaczkach mamy dwa rodzaje kuponów. Jedne posiadają wybity numer, natomiast inne słowo "JOKER". Na początek nas interesują te pierwsze. 

Jakie numery mogą być użyte w grze ?

To jakich numerów użyjemy w grze kolekcjonerskiej jest ściśle określone w zasadach tej gry, które mówią, że aby zdobyć Znaczek Kolekcjonera trzeba zgromadzić 10 kolejno następujących po sobie numerów. Dla potrzeb arykułu stworzymy sobie statystycznego Kowalskiego zbierającego ZT i na jego przykładzie prześledzimy kilka możliwości.

Przykład 1

Załóżmy, że Kowalski posiada następujące znaczki i kupony: 1, 3, 8, 101, 245, 259, 305,306, 412, 613. Czy zatem może ich użyć do skompletowania dziesiątki na Znaczek Kolekcjonera ?  NIE - nie może, gdyż nie są to kolejne następujące po sobie numery i pomiędzy nimi występuje cała masa znaczków z numerami pośrednimi (np. 2, 4, 5, 6, 7, 9 ...).

I w tym miejscu zapytacie zapewne skąd pobrać listę aktualnych znaczków. Pobieramy ją przede wszystkim z naszej strony i można to zrobić na dwa sposoby. Najszybszym sposobem jest kliknięcie w zakładkę "ZNACZKOWE MIEJSCA TURYSTYCZNE" w górnym menu strony. Tam wszystkie znaczki turystyczne uszeregowane są zgodnie z numeracją. Jeśli jakiegoś numeru tam nie ma, to znaczy, że nie ma też odpowiadającego mu znaczka i w miejscu tym przez pewien czas będzie dziura numeryczna (do momentu wprowadzenia znaczka z danym numerem). Wszystkie inne znaczki/numery zawarte w liście biorą udział w grze kolekcjonerskiej. Jeśli ktoś natomiast chciałby mieć wykaz znaczków w formie arkusza kalkulacyjnego lub w pliku tekstowym to wystarczy, że w tym samym miejscu w górnym lewym rogu strony kliknie jedną z ikonek przedstawionych na powyższym obrazku. Pobieramy w ten sposób dane z bazy znaczków, a ma  to taką zaletę, że zbiór ten jest zawsze aktualny. I tu podobnie brak jakiegoś numeru oznacza brak znaczka, a gdy numer jest to oznacza, że gdzieś w Polsce istnieje znaczek o takim numerze.

Prześledźmy jednak kilka innych bardziej skomplikowanych przypadków Kowalskiego.

Przykład 2

Załóżmy teraz, że Kowalski posiada inny komplet kuponów o numerach: 427, 428, 429, 430, 436, 437, 438, 439, 440, 445. Czy zatem może ich użyć do skompletowania dziesiątki na Znaczek Kolekcjonera ?  TAK - może, gdyż w chwili skompletowania tej dziesiątki były to kolejne następujące po sobie numery istniejących znaczków. Przykład ten zobrazowaliśmy powyższą grafiką, która przedstawia aktualny na tę chwilę wykaz istniejących znaczków i dziury numeryczne obrazujące miejsca, gdzie znaczków jeszcze nie ma. A skoro są dziury i nie ma w nich numerów to pomijamy je, a sąsiadujące ze sobą znaczki traktujemy jako kolejne.

Przykład 3

Kowalski ma identyczną jak powyżej pulę numerów, ale brakuje mu kuponu z numerem 445. Czy zatem może ich użyć do skompletowania dziesiątki na Znaczek Kolekcjonera ?  TAK - może, pod warunkiem, że brakujący numer zastąpi kuponem "JOKER", umożliwiającym zastąpienie jednego brakującego numeru w każdej dziesiątce.

A skąd wziąć "JOKERA" ? Taki kupon zamieszczony jest na karteczce Znaczka Okolicznościowego, którego definicję poznacie po kliknięciu na link. Teraz jednak analizujmy dalej przypadki Kowalskiego.

Przykład 4 

Kowalski w dalszym ciągu posiada kupony oznaczone numerami  427, 428, 429, 430, 436, 437, 438, 439, 440, 445, ale w międzyczasie w wolnych miejscach pojawiły się nowe znaczki o numerach 431 i 441. Co można zrobić w takim przypadku ? Otóż można albo uzupełnić oba numery poprzez zdobycie obu znaczków, albo tylko jednego z nich, drugiego zastępując "JOKEREM". Pamiętajmy jednak, że "JOKER" zastępuje tylko jeden numer w danej dziesiątce

Kowalski wreszcie zdecydował się na zdobycie ZK, odciął kupony od karteczek i zastanawia się co zrobić dalej. I tu mała sugestia. Kuponów nie wrzucamy luzem do koperty, bo podczas transportu listy wielokrotnie trafiają z maszyny, na maszynę, z worka do worka, a na koniec do listonoszowskiego torby i następnie do skrzynki. Jest ogromna szansa, że w czasie tej drogi któryś z kuponów zaginie i dziesiątka nie zostanie uznana. Dlatego aby ustrzec się takich sytuacji stworzyliśmy formularz na kupony, który można pobrać z pobieralni. Naklejamy więc kupony kolejno na ten formularz, wypełniamy niezbędne pola, a całość wkładamy do koperty i wysyłamy na adres:

Znaczki Turystyczne, skr. poczt. nr 38, 57-250 Złoty Stok
z dopiskiem „Znaczek Kolekcjonera” 

Warto dodać, że im więcej danych załączymy do korespondencji tym bardziej ułatwi nam to pracę. Często zdarza się, że włożono złe kupony, lub czegoś brakuje. Adres e-mail, a także numer telefonu kontaktowego znacznie przyspieszą kontakt. Nie zapomnijcie też o wpisaniu swojego adresu, bo niestety ostatnio i takie anonimowe zgłoszenia otrzymujemy.

I jeśli wszystko dobrze zostało obliczone i skompletowane to po pewnym czasie Kowalski otrzyma oczekiwany Znaczek Kolekcjonera. To jednak dopiero początek całej zabawy z kuponami. Schody zaczynają się po zdobyciu pierwszych ZK.

Przykład 5

Kowalski wysłał kupony oznaczone numerami  427, 428, 429, 430, 436, 437, 438, 439, 440, zamiast 445 kupon "JOKER" i w zamian otrzymał ZK No. 1. Po pewnym czasie będąc w terenie udało się zdobyć ZT 445, a także 468, 469 oraz 420 - 426. Czy zatem Kowalski może za te kupony uzyskać kolejny ZK? TAK - ponieważ raz wykorzystane numery już nie biorą udziału w grze kolekcjonerskiej, a zebrana nowa dziesiątka znaczków stanowi 10 kolejnych numerów. Ponadto brakujący kupon, który wcześniej zastąpiliśmy "JOKEREM" z chwilą zdobycia danego znaczka możemy wykorzystać w grze przy kompletowaniu kolejnej dziesiątki co właśnie uczynił Kowalski.

Przykładów do dzisiejszego artykułu moglibyśmy mnożyć w nieskończoność. Prawdą jest, że sytuacja polskich Znaczków Turystycznych jest specyficzna, gdyż posiadamy jeszcze sporo wolnych numerów "dziur numerycznych", w których znaczki dopiero powstaną. Z tego też względu zasady są troszkę skomplikowane i trzeba je zrozumieć, aby zdobywać kolejne ZK. Mamy jednak nadzieję, że już w przyszłym roku wszelkie wolne numery zostaną wypełnione, a kwestia 10 kolejnych numerów będzie jasna jak słońce. Póki co wszystkich znaczkomaniaków, którzy nie są pewni czy zebrane przez nich kupony kwalifikują się do wymiany na ZK zachęcamy, by kontaktowali się z nami. Pisać w tej sprawie można na nasz adres web@znaczki-turystyczne.pl, a administrator w wolnej chwili podpowie jakie rozwiązanie będzie w danym przypadku najlepsze. Pamiętajcie, że czasem lepiej dokładnie zorientować się w sytuacji niż działać po omacku.